ساختار سیلندر خودرو
سیلندرها استوانههای توخالی هستند که محل بالا و پایین رفتن پیستون میباشند. لیکن چگونگی و کیفیت سطح داخلی سیلندرها که در تماس با پیستون است بسیار مهم است.
دیوارههای چدنی یا آلومینیمی سیلندرها به منظور فراهم آوردن یک سطح صاف برای حرکت پیستونها باید صیقل زده شود. صیقلی بودن سطح داخلی سیلندرها به خاطر کم کردن اصطکاک
میان پیستون و جداره سیلندر است.
البته بدیهی است که اصطکاک باعث تولید حرارت اضافی و هدر رفتن انرژی میشود که میبایست تا حد امکان از آن جلوگیری کرد.
اجزای سیلندر ماشین
همانطور که اشاره شد، سیلندر یکی از قطعات خودرو است که در موتور قرار دارد و بسیار مهم و کاربردی میباشد. سیلندرها با پیستون هم اندازه هستند و قطر هر دو یکی است، و پیستون نیز
در سیلندر حرکت میکند.
در برخی از مواقع جنس سیلندرها را از چدن خاکستری یا آلیاژی از چدن میسازند. موادی که برای ساختن آلیاژ به کار میروند، شامل: نیکل، کرم، مس، مولیبدن، وانادیم و تیتان میباشد.
پیستون
در رابطه با پیستون در قسمت بالا گفتگو کردیم و دانستید که این قطعه در داخل سیلندر قرار دارد و به قطعهای به نام شاتون وصل است و حرکت رفت و برگشتی دارد.
پیستون یکی از قطعات مهم موتور و سیلندر خودرو محسوب میشود و چهار وظیفه اصلی بر عهده آن میباشد. برخی از افراد تصور میکنند که پیستونی که به حالت استوانه ای شکل است از
ایده آل برخوردار است ، در واقع اینگونه نیست و پیستون اصلی به شکل دایره و یا کمی مایل به بیضی شکل است.
پیستونهایی که بیضی شکل میباشند، هنگامی که در مقابل گرما و حرارت قرار میگیرند، به شکل دایرهای میشوند. عملکرد پیستون برای موتور مهم است، به همین دلیل برای سهولت حرکت
پیستون باید لقی بین پیستون وسیلندر برطرف شود و مابین آن ها روغنکاری گردد تا فاصله برطرف بشود.
این کار موجب میشود که اصطکاک بین سیلندر و پیستون کاهش پیدا کند، همچنین از سایش آنها نیز جلوگیری میکند. در نتیجه حرارت موتور از بین سیلندر و پیستون در تبادل قرار
میگیرد.
زمانی که پیستون سرد است، میزان لقی آن هم افزایش پیدا میکند، این زمانی اتفاق میافتد، که موتور خاموش است، اما وقتی موتور حرکت کرده و حرارت تولید میکند، پیستون، سریع ا
انبساط پیدا کرده و لقی نیز برطرف میگردد. ما در این مقاله به عواملی که در انبساط سیلندر نقش دارند، اشاره میکنیم:
گرما و حرارتی که در هنگام حرکت خودرو از موتور ایجاد میشود و عامل بعدی این میباشد که پیستونهایی از جنس آلومینیوم از ضریب انبساط بالاتری نسبت به پیستونهایی که از جنس
چودن میباشند ، برخوردار هستند.
از جمله ویژگیهای پیستون بیضی شکل میتوان به ابعاد خاص آن اشاره کرد، در واقع این پیستونها از قطری به اندازه 0.006 اینچ یا 0.15 میلی متر برخوردار هستند و مانع از چسبیدن پیستون
به سیلندر میشوند.
سرسیلندر
سرسیلندر یکی از قطعات خودرو میباشد که محل قرارگیری آن در موتور خودرو است و به همراه پیچ و مهره به موتور متصل شده است. جنس سرسیلندر از چدن میباشد و در برخی از موتور
خودروها نیز از چدن استفاده میکنند.
در برخی از موتورهایی که هشت سیلندر هستند، دو سر سیلندر در آنها یافت میشود. سر سیلندرها به گونهای میباشند که تحت تاثیر نیروی اصطکاک قرار نمی گیرند، اما در مقابل در معرض
گرما و حرارت قرار میگیرند.
این موضوع به این دلیل میباشد که سرسیلندرها در اتاق احتراق قرار دارند و به راحتی تحت تاثیر حرارت قرار میگیرند. به همین دلیل در برخی از اوقات سرسیلندرها را از آلومینیوم میسازند،
زیرا این فلز از چودن بیشتر میتواند در مقابل حرارت ایستادگی کند.
این فلز در برابر چودن ویژگیهای مثبتی دیگری نیز دارد، مانند، ضریب انبساطی حرارتی بالا که یکی دیگر از ویژگیهای فلز آلومینیوم است. در ادامه در رابطه با واشر سرسیلندر گفتگو خواهیم
کرد، که مابین سیلندر و سرسیلندر قرار دارد و ضریب انتقال حرارت میباشد.
واشر سرسیلندر
واشر سرسیلندر را برای آب بندی، گازبندی و روغن بندی کردن محفظه احتراق و مجاری آب و روغن بین سرسیلندر و سرسیلندر قرار میدهند، زیرا هر قدر سرسیلندر و بلوک سیلندر صافکاری
شوند، باز هم قدرت آب بندی و روغنکاری را ندارند. یکی از ویژگیهای واشر سرسیلندر، داشتن ضریب انتقال حرارت و قابلیت تراکم پذیری است.
جنس واشر سرسیلندر
جنس واشر سرسیلندر باید به این صورت باشد که میزان حرارت دریافتی را در خود نگه ندارد و به بیرون بفرستد، به همین دلیل جنس آن از مس و فولاد و همچنین آزیست میباشد.